Nieuws, mei 2017

31 mei 2017

SP klaar met zakkenvullerij woningcorporaties

Foto: SP / Creative commons

SP-raadslid Erik Flentge is helemaal klaar met de zakkenvullerij door directeuren in de sociale huursector en roept de corporaties op gezamenlijk een stap te maken op de topsalarissen terug te dringen. Flentge: “Opnieuw zien we salarissen die dik boven het ministerssalaris liggen. Tegelijkertijd zijn er genoeg huurders die moeite hebben hun huur op te brengen, of die in een schimmelwoning zitten. Ik wordt daar echt boos van en ik snap niet waarom corporatiedirecteuren hier geen einde aan maken.”

19 mei 2017

SP blij met proef transgenders op de werkvloer

Foto: SA Amsterdam / flickr CC

De SP vindt het een goede zaak dat Amsterdam het komende jaar 40.000 tot 60.000 euro uittrekt voor Amsterdamse transgenders op de arbeidsmarkt. Het geld gaat naar een proef voor loopbaanbegeleiding en voorlichting aan werkgevers, zodat transgenders met een uitkering of in de bijstand méér kans krijgen op een betaalde baan. SP-raadslid Nelly Duijndam (woordvoerder diversiteit) is enthousiast: “Er zijn best wat vooroordelen met betrekking tot transgenders op de werkvloer. De SP juicht toe dat de gemeente het initiatief neemt om daar verandering in te brengen. Het is zonde wanneer getalenteerde mensen op de bank zitten vanwege het feit dat ze transgender zijn.”

19 mei 2017

Al meer dan honderd meldingen op schimmelmeldpunt

Al meer dan honderd mensen hebben zich bij de SP gemeld omdat ze last hebben van schimmel- en vochtproblemen in huis. SP-raadslid Erik Flentge is onder de indruk: “We zijn al bij flink wat mensen langsgeweest en het is schrikbarend hoe sommige verhuurders met hun huurders omgaan. Bewoners worden veronachtzaamd en zitten met een vies huis of kinderen die permanent verkouden zijn. “Lees verder
18 mei 2017

Preventief Huisbezoek bij ouderen moet vroegtijdig problemen signaleren

Foto: pleuntje_cc by-sa 2.0 / Flickr CC

Op voorstel van de SP in samenwerking met de PvdA, Partij voor de Ouderen en het CDA gaat de gemeente nu onderzoeken of het mogelijk is het huisbezoek standaard aan te bieden bij kwetsbare ouderen. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Er wordt steeds meer van ouderen gevraagd door Rijksbezuinigingen en veranderingen in de wijkzorg. Het huisbezoek is een instrument om in een vroeg stadium problemen bij ouderen te signaleren en er vervolgens ook oplossingen voor te organiseren.”

18 mei 2017

Puur Natuurtuin kan in Tuindorp Oostzaan blijven

Foto: Erik Vos / Creative Commons

De Puur Natuurtuin krijgt een nieuwe plek, waardoor de speel- en leertuin in Tuindorp Oostzaan in Noord kan blijven. De tuin dreigde te verdwijnen omdat het braakliggende stuk grond waar de tuin tijdelijk op aangelegd is, deels weer in gebruik wordt genomen. Bewoners kwamen daarop de afgelopen weken in actie. SP-stadsdeelbestuurder Erna Berends: “Het is belangrijk dat kinderen die in de stad opgroeien ook een plek hebben om in het groen te kunnen ravotten. Mede dankzij de actie van de bewoners kan de tuin nu door aan de Kometensingel, dat is een mooi resultaat.”

17 mei 2017

Amsterdam trekt geld uit voor mensen en leefbaarheid

Het stadsbestuur met D66, VVD en SP trekt veel extra geld uit om ervoor te zorgen dat de stad leefbaarder wordt en iedereen mee kan doen. Er worden miljoenen uitgetrokken voor meer handhavers en schoonmakers op straat, en het opsporen van illegale woningverhuur. Een deel van dit werk gaat gedaan worden door mensen die langdurig werkloos zijn geweest en zo een fatsoenlijke baan krijgen. Ook gaat er opnieuw meer geld naar het bestrijden van kinderarmoede.