Verbod op nieuwe toeristenwinkels

5 oktober 2017

Verbod op nieuwe toeristenwinkels

Foto: SP / Creative commons

De gemeente Amsterdam heeft per direct een verbod ingesteld op het vestigen van nieuwe toeristenwinkels in het stadscentrum. Het verbod geldt onder andere voor ijs- en wafelwinkels, fietsverhuurders en ticketshops, en moet verdere verschraling van het winkelaanbod in buurten tegengaan. SP-raadslid Tiers Bakker: “Hiermee grijpt het stadsbestuur vergaand in op een falende markt. Dat is ontzettend goed nieuws voor al die bewoners die hun buurt zo hebben zien veranderen door het toerisme. We grijpen de macht over de stad weer terug.”

Het winkelaanbod in de binnenstad is de afgelopen jaren flink verschraald. Toeristenwinkels zijn steeds meer straten gaan overheersen. Dit gaat ten koste van de leefbaarheid van buurten, waardoor bewoners zich steeds minder thuis voelen in hun buurt. Om die reden heeft de SP afgelopen jaren meerdere voorstellen gedaan om in te grijpen in het winkelaanbod, om zo de leefbaarheid van buurten op peil te houden. Het onlangs verschenen manifest tegen massatoerismeDe buurt aan het woord pleitte voor een stop op nieuwe toeristenwinkels. Het afgekondigde verbod van het stadsbestuur geeft gehoor aan deze wensen.

Bakker: “De markt maakt een puinhoop van het winkelaanbod in ons stadscentrum. Veel winkels verkopen alleen meuk voor toeristen, terwijl voorzieningen en winkels voor buurtbewoners langzaam verdwijnen. Ik ben erg blij dat het stadsbestuur nu daadkrachtig optreed.”