SP start OV-onderzoek: De reiziger aan het woord

18 september 2018

SP start OV-onderzoek: De reiziger aan het woord

Foto: SP / Creative Commons

De SP start een reizigersonderzoek naar de staat van het Amsterdamse openbaar vervoer. Met het onderzoek ‘De reiziger aan het woord’ wordt gevraagd naar de bevindingen over het nieuwe lijnennet en bijbehorende dienstregeling. SP-raadslid Tiers Bakker: “Honderdduizenden Amsterdammers zijn dagelijks afhankelijk van het OV om van A naar B te komen. Zij hebben recht op goed openbaar vervoer. Wij willen van hen weten of hier voldoende sprake van is.”

Sinds de opening van de Noord-Zuidlijn op 22 juli is het openbaar vervoer in Amsterdam grondig op de schop gegaan. Dit heeft veel gevolgen voor reizigers die van het OV afhankelijk zijn. Aangezien de bereikbaarheid van onze stad valt of staat bij goed openbaar vervoer, start de SP een reizigersonderzoek naar de gevolgen van het nieuwe lijnennet en de nieuwe dienstregeling voor de vele reizigers die dagelijks gebruik maken van bus, metro en tram.

SP-raadslid Tiers Bakker: “Iedereen had voorafgaand aan het nieuwe lijnennet een mening over de gevolgen voor alle Amsterdammers die dagelijks van het OV gebruik maken. Rekenmodellen werden gebruikt, experts hadden een mening en het GVB startte een heuse PR-campagne. Het nieuwe OV-netwerk zou een verbetering zijn. Nu de stof is neergedaald, is het aan de reiziger om een oordeel te vellen.”

Bent u tevreden over de nieuwe opzet van het openbaar vervoer in Amsterdam, of vind u het juist een achteruitgang? En hoe kan het openbaar vervoer verbeterd worden? Laat het ons weten en vul onze vragenlijst in op amsterdam.sp.nl/ov

Zie ook: