Gemeente Amsterdam legt topverdieners aan banden

1 augustus 2018

Gemeente Amsterdam legt topverdieners aan banden

Foto: SP / Creative Commons

Niemand in dienst van de gemeente Amsterdam verdient in de toekomst meer dan een wethouder. Nieuw aangenomen personeel krijgt een salaris dat onder deze wethoudersnorm ligt. Ambtenaren die nog boven de norm verdienen worden komende jaren onder de norm gebracht. Dat blijkt uit antwoorden van het stadsbestuur op vragen van de SP. SP-raadslid Erik Flentge: “De SP pleit al jaren voor het aan banden leggen van topverdieners bij de gemeente. Ik ben erg blij dat dit stadsbestuur eindelijk doorpakt.”

Begin 2010 stemde de gemeenteraad in met het voorstel van de SP voor invoering van de wethoudersnorm. Met deze norm mogen ambtenaren niet meer verdienen dan een wethouderssalaris. Opeenvolgende stadsbesturen wisten deze norm echter nooit effectief toe te passen. Zo zaten er in 2016 nog altijd 22 ambtenaren boven de norm.

Op verzoek van de SP gaat het nieuwe stadsbestuur deze excessen aanpakken. Zo krijgt nieuw personeel een salaris dat onder de wethoudersnorm ligt. Dat geldt ook voor de nieuw aan te stellen gemeentesecretaris, de hoogste ambtenaar binnen de gemeente. Dit was bij zijn voorganger niet het geval. Het stadsbestuur gaat daarnaast werk maken van het verlagen van salarissen bij nog doorlopende contracten.

Flentge: “Sinds het SP-voorstel in 2010 is aangenomen bleek jaar na jaar dat er nog veel ambtenaren boven de norm zaten. Ik ben blij dat dit stadsbestuur eindelijk werk lijkt te maken in het aan banden leggen van deze topverdieners. Op die manier ga je spaarzaam om met belastinggeld.”

Zie ook: