10.500 extra woningen voor jongeren en studenten

28 februari 2019

10.500 extra woningen voor jongeren en studenten

Amsterdam zet in op nog eens 10.500 nieuwe woningen voor jongeren en studenten in de stad en de nabije regio. Dat staat in het plan jongeren- en studentenhuisvesting dat het stadsbestuur vandaag openbaar heeft gemaakt.

SP-wethouder Laurens Ivens: “Jongeren en studenten moeten de mogelijkheid hebben om hun vleugels uit te slaan en hun eigen leven op te bouwen. Dat is nu nog veel te moeilijk omdat jongeren ofwel langer dan gewenst bij hun ouders moeten blijven wonen, ofwel omdat ze opgezadeld zijn met torenhoge huren die huisjesmelkers vragen. De bouw van extra betaalbare huizen moet daar verandering in brengen.”

Van de 10.500 te bouwen jongeren- en studentenwoningen moeten er zo’n 9.000 binnen de gemeentegrenzen van Amsterdam bijkomen. Dat kan gaan om permanente woontorens op bijvoorbeeld het Zeeburgereiland in Oost of bij de NDSM in Noord. Maar er zullen ook snel te bouwen tijdelijke wooneenheden geplaatst worden zoals die nu bijvoorbeeld staan in de Riekerhaven in Nieuw-West. Het overige deel van de 10.500 komt in buurgemeentes van Amsterdam.

De nieuwe woningen komen bovenop de ruim 11.000 jongeren- en studentenwoningen die de afgelopen vier jaar in Amsterdam zijn gebouwd. Ivens: “Ik ben er trots op dat er de afgelopen paar jaar al zoveel huizen voor studenten en jongeren zijn gebouwd. Maar helaas is er nog steeds een gebrek aan voldoende en betaalbare woonruimte. Alle seinen staan nu op groen voor de bouw van veel extra huizen, waarbij betaalbaarheid hoog in het vaandel staat. Op die manier willen we de woningnood te bestrijden en de voedingsbodem voor huisjesmelkers wegnemen.”

Zie ook: