Geen leges voor kleine buurtevenementen

9 juli 2019

Geen leges voor kleine buurtevenementen

Foto: Erik Vos

Mensen die een klein evenement voor de buurt willen organiseren hoeven hier vanaf 2020 geen leges meer voor te betalen. Dat is het voorstel van SP, GroenLinks, D66 en PvdA, die een meerderheid hebben in de gemeenteraad. SP-raadslid Nicole Temmink: “Dankzij dit voorstel kunnen we kleinschalige evenementen ontzien van een stijging van de prijzen voor vergunningen. Zo zadel je buurtbewoners en sympathieke kleine evenementen niet op met hoge kosten om bijvoorbeeld iets in de buurt te organiseren.”

Het stadsbestuur besloot vorig jaar dat leges - het tarief voor het aanvragen van bijvoorbeeld een vergunning of een ontheffing - kostendekkend gemaakt moesten worden. Dit betekende een flinke verhoging voor het aanvragen van een evenementenvergunning, wat de SP steunt als het om grote commerciële festivals gaat. Hierdoor dreigden echter kleine buurtevenementen, zoals een buurtbarbecue of een open dag van de dierenambulance, de dupe te worden. Zij kunnen een dergelijke prijsstijging veelal niet of nauwelijks aan, waardoor sommigen dreigden te verdwijnen.

Deze kleine initiatieven worden vanaf komend jaar vrijgesteld van het betalen van leges. Temmink: “Het is goed dat grote commerciële evenementen niet langer met flinke korting vergunningen kunnen aanvragen en gewoon de kostprijs voor een vergunning betalen. Maar dat mag niet ten koste gaan van kleinschalige evenementen in een buurt. Buurtinitiatieven moet je niet extra belasten, maar juist koesteren.  Ik ben blij dat een meerderheid van de raad het daarmee eens is.”