Drie vragen aan SP-er Niels van Leenen over voedselhulp op de Laurierstraat

11 augustus 2021

Drie vragen aan SP-er Niels van Leenen over voedselhulp op de Laurierstraat

Foto: SP

Sinds de corona-uitbraak zijn er op veel plekken in de stad voedselinitiatieven ontstaan waar Amsterdammers elkaar helpen. Aan de hand van drie vragen willen we jullie een indruk geven van hoe het er aan toe gaat bij de voedseluitgiftepunten in Amsterdam. Deze week interviewen we SP-er Niels van Leenen, die wekelijks meedraait met de voedseluitgifte op het actiepand in de Laurierstraat.

Hoe loop het allemaal?

De voedseluitgifte loopt erg goed, we hebben in het afgelopen jaar veel gewonnen op het gebied van organisatie en veel mensenkennis opgedaan. Ik ben erg trots op de verschillende vrijwilligers die daaraan hebben meegeholpen, aangezien de bezetting vaak uit solidaire maar onervaren jongeren bestaat. Er is nu een vrij grote groep ROOD en SP leden in Amsterdam die om de zo veel weken langskomt om even te helpen en we merken ook echt dat de buurt er iets aan heeft.

Wat mij ook erg blij maakt om te zien is dat we steeds beter eten kunnen bieden aan de mensen die naar ons toe komen. Dat komt niet perse omdat we andere bronnen van voedsel hebben maar vooral omdat we nu ook elke keer een groepje hebben dat in de keuken staat. Hier wordt dan bijvoorbeeld soep gemaakt en als mensen thuis niet meer voedsel hoeven klaar te maken dan komt het toch wat makkelijker weg allemaal.

Wat voor mensen kom je tegen?

We komen mensen van alle standen tegen aangezien we al vanaf het begin hebben besloten om niet op inkomsten te letten. Je merkt wel dat het vaak mensen zijn die gewoon net niet rond komen of voor hun hele buurt halen. Omdat we in de Jordaan zitten kun je het ene moment iemand krijgen die al 60 jaar in Amsterdam woont en het volgende moment een kersverse Amsterdammer die recent uit Syrië is gevlucht. Daarnaast heb je ook ZZP-ers die door de coronacrisis even niet rond komen maar die nooit gedacht hadden naar zo’n voedseluitgiftepunt te moeten gaan. Een bont gezelschap dus maar dat ook ergens een weerspiegeling van de samenleving is.

Omdat het dus allemaal heel vrijblijvend is en we absoluut niet kijken naar of iemand het wel echt nodig heeft, hebben mensen minder schaamte om naar ons toe te komen dan bijvoorbeeld bij een voedselbank. Daarom komen mensen sommige weken wel en sommige weken niet, meeste mensen schatten wel goed in wanneer het echt nodig voor ze is om langs te komen.

Wat voor situaties kom je tegen?

Veel mensen die door de ellendige bureaucratie in Nederland gedwarsboomd worden. Tuurlijk zitten er wat rotte appels tussen (waardoor je vaak een strenge houding moet aannemen, wat ik zelf erg moeilijk vind) maar het merendeel van de mensen werkt hard en zorgt ook voor hun medemens. Dat maakt deze hele uitgifte ook zo schrijnend. Hard werkende mensen zouden niet in hongersnood moeten komen en al helemaal niet in een rijk land als NL  Zoals ik eerder zei halen veel mensen ook voor andere gezinnen of koken ze voor hun eigen gezinsleden, dus het eten voedt ongelofelijk veel monden. We merken dat mensen oprecht op prijs stellen dat we hier staan en daar halen wij weer plezier uit.