Betrek buurt bij invulling brugwachtershuisjes

25 april 2016

Betrek buurt bij invulling brugwachtershuisjes

De SP wil dat het stadsbestuur buurtbewoners betrekt bij de plannen voor leegstaande brugwachtershuisjes. Er zijn plannen om 28 van deze huisjes te verbouwen tot hotelkamers. SP-raadslid Tiers Bakker: “Dit is in strijd met bestaande afspraken en buurtbewoners zijn niet betrokken bij de besluitvorming. Zet de plannen daarom in de ijskast en laat bewoners meepraten over de plannen voor de brugwachtershuisjes.”

Veel brugwachtershuisjes in Amsterdam staan leeg omdat het vorige stadsbestuur heeft besloten om de bruggen van afstand te bedienen. De gemeenteraad heeft toen besloten om via een prijsvraag nieuwe ideeën een kans te geven. Bakker: “De prijsvraag is er nooit gekomen, maar de gemeente neemt nu wel opeens aanvragen voor hotelgebruik in behandeling. Buurtbewoners lijken buitenspel te zijn gezet. Geen goede zaak.”

De SP wil ook weten hoe deze nieuwe hotels rijmen met de eerder aangekondigde hotelstop. Bakker: “Terwijl het stadsbestuur een rem wil zetten op de wildgroei aan hotels, wordt er nu besloten om 28 nieuwe locaties toe te staan. Juist in ruimtes waar de gemeente iets over te zeggen heeft. Hoogst merkwaardig.”

De SP heeft het stadsbestuur via schriftelijke vragen om opheldering gevraagd.

SP-raadslid Tiers Bakker is samen met buurtbewoners een petitie begonnen voor bewonersinspraak.