Behoud AT5 als stadszender

26 juni 2019

Behoud AT5 als stadszender

Foto: AT5

De SP pleit voor het behoud van AT5 als de stadszender van Amsterdam. Hiermee moet een einde komen aan de onzekerheid over de toekomst van lokale media in de stad. SP-raadslid Nicole Temmink: “AT5 is een begrip in Amsterdam. Zij verdienen het dat aan de maandenlange onzekerheid een einde komt en dat ze zich weer kunnen richten op het verslaan van nieuws en het maken van programma’s voor alle Amsterdammers.”

Het stadsbestuur moet zo snel mogelijk een besluit nemen welke omroep de komende 5 jaar een uitzendvergunning krijgt als stadszender. Nadat een adviesraad in eerste instantie een andere zender een kans wilde geven, zijn er de laatste maanden veel twijfels over ontstaan. Reden voor het stadsbestuur om samenwerking te bepleiten tussen de twee gegadigden. De gesprekken daarover zijn mislukt. Uit die gesprekken bleek ook dat AT5 veruit de beste kandidaat is om de komende jaren het nieuws in Amsterdam te verzorgen.

De SP ondersteunt dat. Temmink: “AT5 is een begrip in de stad. Ze hebben het niet makkelijk gehad de afgelopen jaren. Ondanks een flinke bezuiniging staan ze altijd vooraan bij belangrijke gebeurtenissen. Wat de SP betreft is het tijd om aan alle onzekerheid een einde te maken en AT5 het vertrouwen te geven.”

Niet alleen het voortbestaan van AT5 stond ter discussie, maar daarmee ook het voortbestaan van Salto. Temmink: “De grote kracht van Salto is dat het makkelijk toegankelijk is voor Amsterdammers om hun programma’s te laten zien. Een publieke voorziening die we moeten koesteren. Reden te meer om te kiezen voor het behoud van AT5 en Salto als publieke kanalen in Amsterdam.”