‘Geen eigen bijdrage bij vertraging aanvullend OV’

13 april 2018

‘Geen eigen bijdrage bij vertraging aanvullend OV’

Foto: SP / Creative Commons

Op verzoek van de SP gaat het stadsbestuur onderzoeken of mensen die meer dan een uur moeten wachten op hun aanvullend openbaar vervoer, hun eigen bijdrage niet hoeven te betalen. Op deze manier moet de vervoerder, RMC, aangespoord worden om minder vaak te laat te komen. SP-raadslid Erik Flentge: “Mensen die afhankelijk zijn van aanvullend OV hebben recht op vervoer dat op tijd komt. Die mag je niet in de kou laten staan.”

Afgelopen week berichtte de Telegraaf dat RMC, de aanbieder van aanvullend openbaar vervoer in Amsterdam, mensen te lang laat wachten op hun rit vanaf het OLVG Ziekenhuis, naar verluid ‘soms uren’. Uit navraag blijkt dat deze situatie 1 a 2 keer per week voorkomt. Reden voor de SP om aan de bel te trekken.

Het stadsbestuur gaat RMC aansporen tot beterschap. Ook gaat het stadsbestuur onderzoeken of klanten die meer dan een uur moeten wachten op hun aanvullend openbaar vervoer geen eigen bijdrage hoeven te betalen. Flentge: “Mensen die gebruik maken van aanvullend OV kunnen zich veelal niet zelfstandig door de stad bewegen. Zij zijn afhankelijk van anderen. Daarbij moeten zij kunnen rekenen op goed vervoer dat op tijd komt. Als die stiptheid vervolgens overduidelijk uitblijft, hoeven zij wat de SP betreft dan ook niet te betalen. Ik ben blij dat het stadsbestuur deze mening deelt en gaat onderzoeken of we dit in de praktijk kunnen brengen.”

Zie ook: