Gemeenteambtenaren krijgen 14 euro per uur of meer

5 november 2021

Gemeenteambtenaren krijgen 14 euro per uur of meer

Ambtenaren van de gemeente krijgen vanaf volgende maand meer salaris en tenminste 14 euro per uur. Mede door inzet van Amsterdam hebben de recente cao-onderhandelingen ervoor gezorgd dat ambtenaren meer betaald krijgen en bovendien minimaal 14 euro per uur. In 2020 ging het om zo'n 270 ambtenaren die minder dan 14 euro per uur verdienden. SP-raadslid David Schreuders: "14 euro per uur is een belangrijke eerste stap richting een land waar iedereen comfortabel kan leven."

Vorig jaar diende de SP Amsterdam samen met andere partijen een motie in die de gemeente opriep zich in te zetten voor een minimumloon van 14 euro of meer bij de cao-onderhandelingen voor gemeenten. Ook riep de motie de gemeente op te lobbyen voor minimuloon van 14 euro voor iedereen. De salarisverhoging geldt voor alle ambtenaren van de gemeente, zoals bijvoorbeeld, boa's, vuilnisophalers en GGD-medewerkers. Ambtenaren van de gemeente Amsterdam krijgen vanaf volgende maand 1,5 procent meer loon. In april 2022 krijgen ze nog eens 2,4 procent loon erbij. De SP strijdt al jaren voor een verhoging van het minimumloon en dat ambtenaren nu meer krijgen is een stap in de juiste richting.

Schreuders: “Dit is een fantastisch resultaat, mijn felicitaties voor iedereen die zich in heeft gezet voor 14 euro. Nu is het tijd om in actie te komen om die 14 euro ook voor alle andere hardwerkende mensen te regelen. Amsterdam loopt voorop in die strijd en als SP blijven we de beweging ondersteunen.”