Nieuws, maart 2012

31 maart 2012

Zet GVB-directeurs op non-actief gedurende onderzoek (Update)

De SP is geschrokken van de stevige aantijgingen van de Telegraaf over frauduleuze praktijken van het GVB. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het is goed dat er direct een onafhankelijk onderzoek gestart wordt om te achterhalen wat er klopt van deze beschuldigingen. Totdat deze duidelijkheid er is, zouden alle vermeende betrokkenen op non-actief moeten staan, dus ook de twee directeuren van het GVB die op de hoogte zouden zijn geweest van de fraude. Door dit echt serieus te nemen, kan voorkomen worden dat conducteurs en chauffeurs van het GVB door de reizigers geconfronteerd worden met eventuele missers van hun bazen."

31 maart 2012

Schijn van belangenverstrengeling slecht voor imago stadsdeel

De SP is teleurgesteld in het dagelijks bestuur en de deelraad van Centrum, die geen steun gaven aan een SP-voorstel om schijn van belangenverstrengeling in de toekomst te voorkomen. Stadsdeelvoorzitter Van Pinxteren gaf tijdens het spoeddebat over de schijn van belangenverstrengeling bij de Eilandenboulevard toe niet bedacht te zijn geweest op onverenigbaarheid van functies. Ze voelt er echter niets voor de regels aan te scherpen en met een voorstel hiervoor te komen.

30 maart 2012

Opknappen Oostlijn moet nu goed gebeuren

Het opknappen van de Oostlijn moet weer van voren af aan beginnen. Dit meldde wethouder Wiebes deze week aan de gemeenteraad. SP-raadslid Remine Alberts: "Dan moet het nu wel goed gebeuren. De nieuwe aanpak zal zeer nauwlettend in de gaten moeten worden gehouden. Ik ben daarom blij dat Wiebes het verzoek van de SP om per kwartaal te rapporteren over de vorderingen onmiddellijk inwilligde."

30 maart 2012

Actie bij afscheid van oude Bernardusgebouw

Donderdag was SP Centrum aanwezig bij een 'afscheidsceremonie' van het oude gebouw van verzorgingshuis Bernardus. Het stadsdeel en zorginstelling Osira vonden dat een goede gelegenheid om het glas te heffen en te toasten op de sloop. De SP liet via een flyer en leuzen op borden weten dat het voor de bewoners allemaal niet zo feestelijk was. De verhuizing is voor sommige ouderen namelijk rampzalig verlopen, ze moesten hun spullen een tijdje missen, kregen hun medicatie niet op tijd of ze moesten op een onverwacht tijdstip plotseling verhuizen naar de tijdelijke woningen waar ze de komende twee jaar zullen verblijven.

29 maart 2012

Zet mogelijke fraudeurs GVB direct op non-actief

De SP reageert geschokt op mogelijke verdwenen miljoenen bij het OV-chipkaartproject in Amsterdam. SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir: "Naast dat er een onafhankelijk feitenonderzoek gedaan wordt naar de mogelijke fraude moeten alle betrokkenen, waaronder TLS-directeur Gert Jan Kroon, direct op non-actief worden gezet."

29 maart 2012

Zuidasplannen niet vrij van risico’s

Aan het onder de grond brengen van autoverkeer en treinen bij de Zuidas kleven nog veel risico's. Zo is het nog niet duidelijk of er een hoofdverantwoordelijke is en wie dat dan moet zijn. Ook de luchtkwaliteit bij de tunneluitgangen en de berging van hemelwater vragen om een oplossing. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts: "Er is eindelijk een knoop doorgehakt, dat is goed, maar deze onzekerheden maken dat we niet onmiddellijk staan te juichen."