Laat toeristen eerlijk meebetalen aan Amsterdam

7 september 2017

Laat toeristen eerlijk meebetalen aan Amsterdam

Foto: SP / Creative commons

De SP wil dat de toeristenbelasting in de toekomst verder omhoog gaat. Een verhoging van de toeristenbelasting zorgt ervoor dat bezoekers eerlijker meebetalen aan het draaiend houden van Amsterdam. SP-fractievoorzitter Daniël Peters: “Jarenlang deden wij tevergeefs voorstellen voor een verhoging van de toeristenbelasting. En dat terwijl toeristen naar verhouding te weinig meebetalen aan het onderhoud van onze mooie stad. Tijd dat hier verandering in komt.”

Deze zomer heeft het stadsbestuur onderzoek gedaan naar mogelijke varianten van toeristenbelasting. De onderzochte mogelijkheden lopen uiteen, maar leveren allemaal tientallen miljoenen euro’s extra inkomsten op voor Amsterdam. Wat de SP betreft wordt dit geld geïncasseerd en gebruikt voor het sociaal en leefbaar houden van de stad.

Peters: “De SP pleit al jaren voor een verhoging van de toeristenbelasting. Zo heeft oud SP-fractievoorzitter Willem Paquay talloze keren geprobeerd toeristen eerlijker mee te laten betalen aan onze mooie stad. Ook Laurens Ivens heeft vaak gepleit voor het verhogen van de toeristenbelasting. In het huidige stadsbestuur is die verhoging er ook een beetje gekomen. Met dit onderzoek kunnen we gaan werken aan verdere verhoging. Door de toeristenbelasting te verhogen, dragen toeristen eerlijk bij aan het onderhoud van Amsterdam. Tientallen miljoenen euro’s; dat is enorm veel geld! Daarmee kunnen we belangrijke investeringen doen om de stad voor de Amsterdammers leefbaar, betaalbaar en sociaal te houden.”

Zie ook: