SP Centrum

De SP Centrum zet zich niet alleen in voor een beter Centrum, maar ondersteunt ook stedelijke en landelijke acties.

Wil je wat doen of heb je vragen, neem contact op:

Frans Rein Jurrema
E-mail: amsterdamcentrum@sp.nl

Nieuws SP Centrum
29 november 2022

Kamervragen en actie voor behoud sociale huurwoningen Entrepotdok

Foto: JvHertum, Eigen werk. / Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4103757

In de strijd tegen de verkoop van 140 sociale huurwoningen heeft de SP deze week samen met buurtbewoners van het Entrepotdok duizenden ‘Stop de Verkoop flyers’ verspreid. Op zaterdag 10 december organiseert de buurt een grote manifestatie tegen de verkoopplannen van woningcorporatie de Alliantie.

31 oktober 2022

4 November: Kosten omlaag tour Amsterdam met Renske Leijten

Foto: SP / SP

Door het hele land komen we samen in actie tegen de stijgende prijzen. Met verschillende sprekers en Kamerleden van de SP bespreken we wat we samen kunnen doen om te zorgen dat de kosten dalen en de lonen, de uitkeringen en de AOW stijgen.

27 juli 2022

Proef met elektrische deelfietsen van start in Haarlemmerstraat

Foto: Franklin Heijnen / Flickr

Ondernemers in de Haarlemmerstraat kunnen de komende maanden gebruikmaken van elektrische deelbakfietsen om hun producten te bezorgen. De proef met de deelbakfietsen duurt ruim een half jaar en is het resultaat van een samenwerking tussen de ondernemersvereniging in de Haarlemmerbuurt en de gemeente.

20 april 2022

Behoud café Rooie Nelis voor Amsterdam

Foto: Andrew Nash / Flickr

De SP pleit voor het behoud van het Jordanese café Rooie Nelis. In antwoord op vragen van de SP zegde burgemeester Halsema toe met betrokkenen in gesprek te willen over de toekomst van het café. Ook noemde de burgemeester de toekomstige viering van 750 jaar Amsterdam een goede aanleiding om aandacht te besteden aan het ‘unieke Amsterdamse café’.

22 maart 2022

15 miljoen voor groene projecten

Foto: SP

Het stadsbestuur trekt ruim 15 miljoen euro uit voor 17 grote groenprojecten, verspreid over de hele stad. Zo zorgt Amsterdam ervoor dat het groen meegroeit met de groei van de stad. SP-wethouder Jakob Wedemeijer: “Er komen steeds meer huizen bij in Amsterdam. Daar hoort ook meer en beter groen bij. Zo houden we de stad fijn en leefbaar voor mens én dier. De afgelopen jaren hebben we gezien hoe belangrijk het is om voldoende groen dicht bij huis te hebben. Ik ben er trots op dat we hier veel geld voor hebben geregeld. De stad gaat er daardoor op vooruit.”

1 december 2021

10 miljoen voor parken en groen

Foto: Franklin Heijnen / Flickr

Het stadsbestuur trekt tien miljoen euro uit voor zeven grote groenprojecten in de stad. Die projecten moeten ervoor zorgen dat versteende plekken groen worden gemaakt. Ook worden bestaande parken en groengebieden uitgebreid en/of beter beschikbaar gemaakt voor Amsterdammers die van het  groen willen genieten.

Overig nieuws