SP Centrum

De SP Centrum zet zich niet alleen in voor een beter Centrum, maar ondersteunt ook stedelijke en landelijke acties.

Wil je wat doen of heb je vragen, mail of bel ons dan:

Contactpersoon: Thomas Dolman
Telefoon: -
E-mail: amsterdamcentrum@sp.nl

De actieve leden in Centrum komen eens per maand bijeen. Wil je een vergadering bijwonen, geef dat dan door aan de contactpersoon.

Nieuws SP Centrum
25 juni 2020

Verbod op vakantieverhuur buurten met te veel toerismeoverlast (update)

Update 25 juni: Het stadsbestuur heeft bekend gemaakt de plannen te gaan doorzetten voor het verbod op vakantieverhuur in de drukste buurten in het Centrum. Dat betekent dat verhuur van woningen via websites als Airbnb vanaf volgende week 1 juli niet meer is toegestaan in de buurten Burgwallen Oude Zijde, Burgwallen Nieuwe Zijde en de Grachtengordel Zuid. Ivens: “Dit is de meest vergaande stap in de strijd tegen de overlast van vakantieverhuur tot nu toe. We stellen het belang van de buurt boven de vrijheid van de woningeigenaren om hun huis aan toeristen te verhuren. Ik ben er trots op dat we daarmee de doorgeslagen situatie in deze buurten weer wat meer recht kunnen zetten .”

15 januari 2020

Afvalinzameling op de schop: gemeente maakt actieplan om afvaloverlast aan te pakken

Foto: amsfrank / Flickr

Kapotgescheurde vuilniszakken, rondslingerende troep, de toenemende berg afval zorgt in de binnenstad voor veel overlast.
In en rond het Wallengebied spant de overlast de kroon. De Oude Hoogstraat is zo nu en dan bezaaid met zwerfaval en bergen troep.
Na schriftelijke vragen van de SP over de afvalproblematiek laat het stadsbestuur weten te werken aan een actieplan om de afvalinzameling te verbeteren en de overlast in het Centrum aan te pakken. SP-raadslid Erik Flentge: “Het is goed dat het college werkt aan een plan om het afval op een andere manier te gaan inzamelen. De huidige aanpak van extra handhaven en boetes uitdelen werkt onvoldoende.”

7 november 2018

Huurcontract omstreden kerk opgezegd om homo-intolerantie

Na vragen van de SP heeft de Oosterkerk, eigendom van de gemeente Amsterdam, het huurcontract met de omstreden Christian Revival Church per direct beëindigd. Aanleiding hiervoor is het afwijzende standpunt dat deze kerkgemeenschap heeft over homoseksualiteit en transgenders. De SP is van mening dat dergelijke standpunten niet thuishoren in gemeentelijke gebouwen. SP-raadslid Nicole Temmink: “Amsterdam is een stad waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht zijn of haar geaardheid. Verhuur van gemeentelijk vastgoed aan instellingen die LHBTI-ers afwijzen past daar niet bij.”

1 oktober 2018

Leg reclame in openbare ruimte aan banden

Foto: SP / SP Amsterdam

SP, GroenLinks en PvdD vragen het stadsbestuur om de wildgroei van steigerdoekreclames in de stad te stoppen. Ook willen de partijen dat het aantal reclamezuilen met bewegende beelden wordt teruggedrongen. Hiervoor moet het stadsbestuur strengere regels opstellen. SP-raadslid Tiers Bakker: "Steeds meer straten worden ontsierd door schreeuwende reclame-uitingen. Meters hoge advertenties die de openbare ruimte claimen. Dit moeten we een halt toe roepen."

9 augustus 2018

Protest in zwemkleding tegen Soho House

Foto: SP

Buurtbewoners en de SP protesteerden woensdag in zwemkleding tegen de komst van het Soho House in de Spuistraat. De bewoners eisen dat er in het exclusieve hotel - met zwembad op het dak - buurtfuncties worden ondergebracht.

8 mei 2018

Plaats meer vrouwvriendelijke toiletten bij evenementen

De SP wil dat er bij evenementen als Koningsdag en de Gaypride meer openbare toiletten worden neergezet, ook voor vrouwen. Afgelopen Koningsdag was slechts één op de 25 door de gemeente neergezette plasplekken toegankelijk voor vrouwen. Een bewoner in de binnenstad telde op Koningsdag maar liefst 66 wildplassers voor zijn deur.

Overig nieuws