SP Centrum

De SP Centrum zet zich niet alleen in voor een beter Centrum, maar ondersteunt ook stedelijke en landelijke acties.

Wil je wat doen of heb je vragen, neem contact op:

Gertrud Augenbroe
E-mail: amsterdamcentrum@sp.nl

Nieuws SP Centrum
20 april 2022

Behoud café Rooie Nelis voor Amsterdam

Foto: Andrew Nash / Flickr

De SP pleit voor het behoud van het Jordanese café Rooie Nelis. In antwoord op vragen van de SP zegde burgemeester Halsema toe met betrokkenen in gesprek te willen over de toekomst van het café. Ook noemde de burgemeester de toekomstige viering van 750 jaar Amsterdam een goede aanleiding om aandacht te besteden aan het ‘unieke Amsterdamse café’.

22 maart 2022

15 miljoen voor groene projecten

Foto: SP

Het stadsbestuur trekt ruim 15 miljoen euro uit voor 17 grote groenprojecten, verspreid over de hele stad. Zo zorgt Amsterdam ervoor dat het groen meegroeit met de groei van de stad. SP-wethouder Jakob Wedemeijer: “Er komen steeds meer huizen bij in Amsterdam. Daar hoort ook meer en beter groen bij. Zo houden we de stad fijn en leefbaar voor mens én dier. De afgelopen jaren hebben we gezien hoe belangrijk het is om voldoende groen dicht bij huis te hebben. Ik ben er trots op dat we hier veel geld voor hebben geregeld. De stad gaat er daardoor op vooruit.”

1 december 2021

10 miljoen voor parken en groen

Foto: Franklin Heijnen / Flickr

Het stadsbestuur trekt tien miljoen euro uit voor zeven grote groenprojecten in de stad. Die projecten moeten ervoor zorgen dat versteende plekken groen worden gemaakt. Ook worden bestaande parken en groengebieden uitgebreid en/of beter beschikbaar gemaakt voor Amsterdammers die van het  groen willen genieten.

3 februari 2021

Uitbreiding Bridge Hotel voorlopig van de baan

Foto: Jan Mast
SP'ers in actie tegen de uitbreidingsplannen

De rechter heeft voorlopig een streep gezet door de uitbreiding van het Bridge Hotel aan de Amstel. De plannen om het hotel uit te breiden moeten opnieuw getoetst worden aan het strenge hotelbeleid dat sinds een paar jaar geldt in Amsterdam. SP-raadslid Tiers Bakker: “Dit is fantastisch nieuws. Samen met bewoners hebben we actiegevoerd tegen de uitbreiding van het hotel en vóór de komst van een hotelstop in het Centrum. Amsterdam heeft behoefte aan woningen, niet aan extra hotelkamers.”

25 juni 2020

Verbod op vakantieverhuur buurten met te veel toerismeoverlast (update)

Update 25 juni: Het stadsbestuur heeft bekend gemaakt de plannen te gaan doorzetten voor het verbod op vakantieverhuur in de drukste buurten in het Centrum. Dat betekent dat verhuur van woningen via websites als Airbnb vanaf volgende week 1 juli niet meer is toegestaan in de buurten Burgwallen Oude Zijde, Burgwallen Nieuwe Zijde en de Grachtengordel Zuid. Ivens: “Dit is de meest vergaande stap in de strijd tegen de overlast van vakantieverhuur tot nu toe. We stellen het belang van de buurt boven de vrijheid van de woningeigenaren om hun huis aan toeristen te verhuren. Ik ben er trots op dat we daarmee de doorgeslagen situatie in deze buurten weer wat meer recht kunnen zetten .”

15 januari 2020

Afvalinzameling op de schop: gemeente maakt actieplan om afvaloverlast aan te pakken

Foto: amsfrank / Flickr

Kapotgescheurde vuilniszakken, rondslingerende troep, de toenemende berg afval zorgt in de binnenstad voor veel overlast.
In en rond het Wallengebied spant de overlast de kroon. De Oude Hoogstraat is zo nu en dan bezaaid met zwerfaval en bergen troep.
Na schriftelijke vragen van de SP over de afvalproblematiek laat het stadsbestuur weten te werken aan een actieplan om de afvalinzameling te verbeteren en de overlast in het Centrum aan te pakken. SP-raadslid Erik Flentge: “Het is goed dat het college werkt aan een plan om het afval op een andere manier te gaan inzamelen. De huidige aanpak van extra handhaven en boetes uitdelen werkt onvoldoende.”

Overig nieuws