SP Centrum

De SP Centrum zet zich niet alleen in voor een beter Centrum, maar ondersteunt ook stedelijke en landelijke acties.

Wil je wat doen of heb je vragen, mail of bel ons dan:

Contactpersoon: Nelly Duijndam
Telefoon: (06) 41 19 77 13
E-mail: amsterdamcentrum@sp.nl

De actieve leden in Centrum komen eens per maand bijeen. Wil je een vergadering bijwonen, geef dat dan door aan de contactpersoon.

Nieuws SP Centrum
7 november 2018

Huurcontract omstreden kerk opgezegd om homo-intolerantie

Na vragen van de SP heeft de Oosterkerk, eigendom van de gemeente Amsterdam, het huurcontract met de omstreden Christian Revival Church per direct beëindigd. Aanleiding hiervoor is het afwijzende standpunt dat deze kerkgemeenschap heeft over homoseksualiteit en transgenders. De SP is van mening dat dergelijke standpunten niet thuishoren in gemeentelijke gebouwen. SP-raadslid Nicole Temmink: “Amsterdam is een stad waar iedereen zichzelf moet kunnen zijn, ongeacht zijn of haar geaardheid. Verhuur van gemeentelijk vastgoed aan instellingen die LHBTI-ers afwijzen past daar niet bij.”

1 oktober 2018

Leg reclame in openbare ruimte aan banden

Foto: SP / SP Amsterdam

SP, GroenLinks en PvdD vragen het stadsbestuur om de wildgroei van steigerdoekreclames in de stad te stoppen. Ook willen de partijen dat het aantal reclamezuilen met bewegende beelden wordt teruggedrongen. Hiervoor moet het stadsbestuur strengere regels opstellen. SP-raadslid Tiers Bakker: "Steeds meer straten worden ontsierd door schreeuwende reclame-uitingen. Meters hoge advertenties die de openbare ruimte claimen. Dit moeten we een halt toe roepen."

9 augustus 2018

Protest in zwemkleding tegen Soho House

Foto: SP

Buurtbewoners en de SP protesteerden woensdag in zwemkleding tegen de komst van het Soho House in de Spuistraat. De bewoners eisen dat er in het exclusieve hotel - met zwembad op het dak - buurtfuncties worden ondergebracht.

8 mei 2018

Plaats meer vrouwvriendelijke toiletten bij evenementen

De SP wil dat er bij evenementen als Koningsdag en de Gaypride meer openbare toiletten worden neergezet, ook voor vrouwen. Afgelopen Koningsdag was slechts één op de 25 door de gemeente neergezette plasplekken toegankelijk voor vrouwen. Een bewoner in de binnenstad telde op Koningsdag maar liefst 66 wildplassers voor zijn deur.

26 februari 2018

Gemeentepanden in binnenstad omgebouwd naar woonruimte

Een aantal gebouwen van de gemeente in de Nieuwe Uilenburgerstraat wordt omgebouwd zodat er zo’n 40 huizen in zullen komen voor ouderen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Dat is goed nieuws, want er is een groot gebrek aan woonruimte in onze stad. Het is mooi dat de deze gemeentepanden in hun tweede leven mee kunnen helpen de woningnood te bestrijden.”

25 februari 2018

Hop-on-hop-off bus feestelijk uitgezwaaid

Foto: Jan Mast

De SP, GroenLinks en de PvdA hebben de hop-on-hop-off-bus feestelijk uitgezwaaid. De rondrijbus voor toeristen is deze weken bezig met zijn laatste rondjes door de binnenstad. SP-raadslid Tiers Bakker: "Ik begrijp dat veel mensen wat willen zien van onze mooie stad. Maar grote vervuilende touringcars in de smalle straten van Amsterdam, dat gaat gewoon niet. Ik ben blij dat de bus weggaat, daardoor krijgen we meer ruimte op straat, een schonere lucht, en minder herrie."

Overig nieuws